Navigatie
Contact

Adres:
Weegbree 1
5052 CJ
Goirle
0615552207

info@abcd-koaching.nl

Copyright by ABCD-Koaching | Created by Lonneke Prijt  

PaardenPraat-Uurtje voor kinderen
 

Het PaardenPraat-Uurtje kan gezien worden als Remedial Teaching met Paarden. Tijdens dit uur werken we met dat wat op dat moment van belang is voor het kind. Op een ontspannen manier gaan we in dit uurtje aan de slag met de pony’s en wordt er indien nodig en gewenst gepraat over onderwerpen die op dat moment nodig zijn voor het kind. Het werken met de pony's kan variëren van borstelen/knuffelen tot grondwerk (oefeningen aan de hand), rijden en mennen.

 

Het PaardenPraat-Uurtje is een educatief uur met een recreatief karakter, waarbij de persoonlijke ontwikkeling van het kind centraal staat.   


Kinderen

PaardenPraatPlaten

Onder het motto “kinderen meer de klas uit” bied ik de Systemisch Sociale Vaardigheidstraining (=SSVT) PaardenPraatPlaten aan voor kinderen van de basisschool. In een groep van max. 10 kinderen gaan we tijdens deze methode samen met de paarden aan de slag met sociale vaardigheden zoals de systemische basisprincipes: 

  • Contact en verbinding maken

  • Ordening

  • Balans in geven en nemen.

Deze lessen kunnen neergezet worden op basisscholen zelf onder schooltijd, maar het is ook mogelijk om buiten schooltijd een groepje te starten.

PaardenPraatPlaten biedt de volgende keuzes:

PaardenPraatPlaten SSVT

Deze training bestaat uit 5 lesmomenten van twee uur en is vooral gericht op de systemische basisprincipes:

  • Contact en verbinding maken

  • Ordening

  • Balans in geven en nemen

De kinderen leren in deze vijf lessen over het kuddegedrag van paarden en krijgen door de verschillende oefeningen tevens inzicht in hun eigen gedrag binnen een groep of tegenover andere mensen.

De lesopbouw ziet er als volgt uit:

Les 1: Contact en verbinding maken
Les 2: Ordening
Les 3: Balans in geven en nemen
Les 4: Creatieve les
Les 5: Reflectie en presentatie

Natuurlijk wordt er uitgegaan van een basisopbouw, maar daarnaast sta ik ook voor aanbod op maat. Dit houdt in dat er flexibel omgegaan wordt met de behoeften van de kinderen binnen de groep en ook juist wordt aangehaakt op wat er in het hier en het nu speelt.

PaardenPraatPlaten “Ik ben het Pwaard!”

Deze training bestaat uit vijf lesmomenten van twee uur en is vooral gericht op het thema “Ik ben het Pwaard!”
Dit houdt in dat we aan de slag gaan met thema’s als eigenwaarde, (zelf)vertrouwen, talentontwikkeling en “ik leer elke dag iets nieuws.” De kinderen worden uitgedaagd om zichzelf in hun kracht te (laten) zetten en te laten zien waar ze voor staan, waar ze goed in zijn of waar ze met name ook heel gelukkig van worden.

De lesopbouw ziet er als volgt uit:

Les1: Systemische basisprincipes
Les 2: (Zelf)Vertrouwen
Les 3: Grenzen stellen
Les 4: Creatieve les (talentontwikkeling)
Les 5: Reflectie en Presentatie

Natuurlijk wordt er uitgegaan van een basisopbouw, maar daarnaast sta ik ook voor aanbod op maat. Dit houdt in dat er flexibel omgegaan wordt met de behoeften van de kinderen binnen de groep en ook juist wordt aangehaakt op wat er in het hier en het nu speelt.

PaardenPraatPlaten “Ik ben het Pwaard!” XL
Deze training bestaat uit maar liefst negen lesmomenten van twee uur waarin een combinatie wordt gemaakt van PaardenPraatPlaten SSVT en PaardenPraatPlaten “Ik ben het Pwaard!”  Door in de eerste drie lessen de systemische basisprincipes apart van elkaar te doorlopen, wordt er al een stevige, veilige basis in de groep gelegd. Hierdoor raken kinderen meer vertrouwd met elkaar en zullen ze  zichzelf ook meer durven laten zien in de “Ik ben het Pwaard!” lessen die daarop volgen. Door de langere aanloop richting de creatieve les en daarbij ook een uitgebreidere voorbereiding, ontstaat er in deze variant net iets meer tijd voor kinderen om tot een stukje talentontwikkeling te komen.

De lesopbouw ziet er als volgt uit:

Les 1: Contact en verbinding maken
Les 2: Ordening
Les 3: Balans in geven en nemen
Les 4: Spelles
Les 5: (Zelf)Vertrouwen
Les 6: Grenzen stellen
Les 7: Talent(“ik leer elke dag iets nieuws” )
Les 8: Creatieve uitwerking ‘Talent’  
Les 9: Reflectie en Presentatie

Natuurlijk wordt er uitgegaan van een basisopbouw, maar daarnaast sta ik ook voor aanbod op maat. Dit houdt in dat er flexibel omgegaan wordt met de behoeften van de kinderen binnen de groep en ook juist wordt aangehaakt op wat er in het hier en het nu speelt.